Isabelle van Keulen brengt op 4, 5 en 6 oktober samen met het barokensemble Combattimento een concert dat de rijke muzikale tradities van Spanje en Latijns-Amerika toont. In dit programma worden werken uit de barok en de moderne tijd naast elkaar gezet, met een sterke nadruk op tango en fandango, dansstijlen die zowel elegant als ritmisch uitdagend zijn. Wij mogen 2 x 2 kaartjes weggeven. Helemaal onderin zie je hoe je kunt winnen. 

Het programma omvat onder meer Pablo de Sarasate’s Fandango op. 40, waarin de componist, zelf een begenadigd violist, zich liet inspireren door de traditionele Spaanse dansritmes, wat duidelijk hoorbaar is in deze vurige compositie. Daarnaast is er Boccherini’s beroemde Grave & Fandango uit het Gitaarkwartet, een werk dat de invloeden van de Spaanse hofmuziek en volksdansen op de Italiaans-Spaanse componist prachtig weergeeft. Boccherini, die zijn carrière grotendeels in Spanje doorbracht, liet een enorme invloed na op de klassieke muziek van zijn tijd en wist Spaanse dansvormen perfect te integreren in de Europese klassieke muziek.

Van de Duitse barokmeester Georg Philipp Telemann, die een voorliefde had voor dansmuziek, hoort het publiek onder andere het speelse Vioolconcert in A-groot (ook wel “Die Relinge” genoemd). Dit stuk staat bekend om zijn subtiele verwijzingen naar de natuur, een thema dat Telemann vaker verkende. Ook zijn er concerti voor hobo en altviool en een dubbelconcert voor viool en hobo, dat speciaal voor deze gelegenheid voltooid werd. Een verrassende toevoeging is het moderne werk van violiste en componiste Laure Chan. Haar compositie ¡Brava!, geïnspireerd door Bach’s Chaconne, mengt barokke structuren met tango en gypsy-invloeden, wat voor een spannende eigentijdse twist zorgt.

 

Wie was Pablo de Sarasate? 

Pablo de Sarasate (1844-1908) was een van de grootste violisten en componisten van de 19e eeuw. Geboren in Pamplona, in de regio Navarra, gaf hij al op zeer jonge leeftijd blijk van buitengewoon muzikaal talent. Op zijn achtste werd hij toegelaten tot het prestigieuze Conservatorium van Parijs, waar hij zijn uitzonderlijke vaardigheden verder ontwikkelde. Zijn vioolspel stond bekend om zijn vloeiende techniek en de ongelooflijke zuiverheid van zijn toon. Sarasate was een van de weinige violisten die in staat was om virtuositeit en muzikaliteit op een perfecte manier te combineren.Als componist was Sarasate diep geworteld in de Spaanse muziekcultuur. Zijn bekendste werken, zoals Zigeunerweisen, Op. 20 en de Carmen Fantasy, Op. 25, worden nog steeds veelvuldig uitgevoerd en behoren tot het standaardrepertoire voor violisten. Deze werken weerspiegelen niet alleen zijn uitzonderlijke technische vaardigheden, maar ook zijn voorliefde voor volksmuziek. Zijn Fandango, Op. 40, is een prachtig voorbeeld van zijn vermogen om de ritmes en melodieën van de Spaanse volksdans te vertalen naar het concertpodium. De Fandango, een populaire dansvorm die zijn oorsprong vindt in de 18e eeuw, is levendig en dynamisch, en Sarasate benut de mogelijkheden van de viool om de opzwepende ritmes en vurige emoties van de dans over te brengen.

Hoewel Sarasate wereldwijd bekend stond om zijn briljante spel, bleef hij altijd trouw aan zijn Spaanse afkomst. Zijn vermogen om Spaanse volksmuziek in zijn werk te verweven en het naar een hoger artistiek niveau te tillen, heeft zijn naam in de muziekgeschiedenis verankerd. Hij stierf in 1908, maar zijn muziek blijft geliefd en inspireert nog steeds violisten over de hele wereld.

Welke link had Luigi Boccherini met Spanje?

Luigi Boccherini (1743-1805), geboren in Lucca, Italië, was een componist en cellist die een grote rol speelde in de kamermuziek in de 18e eeuw. Hoewel hij Italiaans van geboorte was, bracht hij een groot deel van zijn carrière door in Spanje, waar zijn muziek diepgaand beïnvloed werd door de lokale cultuur en muziekstijlen.

Boccherini kwam uit een muzikale familie; zijn vader was een contrabassist en zijn broer een danser. Vanaf jonge leeftijd toonde hij een opmerkelijk talent voor de cello en begon zijn formele muzikale opleiding in Rome. Al snel verwierf hij internationale faam als cellist en componist. In de jaren 1760 verhuisde hij naar Spanje, waar hij in dienst trad van de Spaanse adel, waaronder koning Karel III en de Infante Luis Antonio, de jongere broer van de koning.

Een van de meest bekende werken van Boccherini is zijn “Grave & Fandango” uit het Gitaarkwartet in D-majeur, G. 448. Dit werk illustreert zijn diepe affiniteit met de Spaanse muziek. De Fandango was een traditionele Spaanse dans met energieke ritmes en levendige accenten, en Boccherini, die sterk beïnvloed werd door de Spaanse volksmuziek, verwerkte deze elementen in zijn klassieke werken. Zijn vermogen om de dansvormen van het Spaanse platteland in kamermuziek te integreren, maakte zijn muziek uniek binnen het Europese muzieklandschap.

Boccherini’s stijl wordt vaak gekarakteriseerd door elegantie, balans en een duidelijke invloed van de Italiaanse barok, met name van componisten als Corelli en Vivaldi. Maar in Spanje ontwikkelde hij een meer persoonlijke stijl die gedurfder en expressiever was, beïnvloed door de lokale klanken en dansen. Naast de Fandango schreef Boccherini ook honderden andere werken, waaronder strijkkwartetten, symfonieën en celloconcerten.

Hoewel hij in zijn tijd gerespecteerd werd, raakte Boccherini na zijn dood in 1805 enigszins in de vergetelheid. Pas in de 20e eeuw werd zijn muziek herontdekt en opnieuw gewaardeerd. Tegenwoordig wordt hij gezien als een belangrijke voorloper van latere componisten zoals Haydn en Mozart, vooral door zijn bijdragen aan de ontwikkeling van het strijkkwartet en de strijkkwintetvorm. Zijn unieke combinatie van Italiaanse verfijning en Spaanse levendigheid blijft geliefd bij muziekliefhebbers en uitvoerders over de hele wereld.

Mail & win

Voor meer informatie & tickets zie Telemann, Fandango & Tango met Isabelle van Keulen. Wil je er bij zijn? Doe dan mee aan de winactie van ESPANJE! Magazine en maak 2 x kans op 2 tickets voor het concert op 4 oktober om 20:00 uur in de Amstelkerk in Amsterdam! Stuur een mail naar mailespanje@gmail.com om kans te maken. Hieronder zie je het volledige programma

Programma

Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Vioolconcert in a-klein (TWV 51: a2)

Erwin Schulhof (1894-1942)
Tango voor strijkkwartet

Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Hoboconcert in d-klein (TWV 51: d1)

Laure Chan (*1995)
¡Brava! (inspired by Bach’s Chaconne) voor viool en strijkkwartet

Christoph Willibald Gluck (1714-1787)
Fandango (uit Don Juan) voor strijkers

Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Concert voor twee altviolen in G-groot (TWV 52: G3)

Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Vioolconcert in A-groot (TWV 51: A4), “Die Relinge” [De kikkers]

Pablo de Sarasate (1844-1908)
Fandango op. 40 voor viool en clavecimbel

Luigi Boccherini (1743-1804)
uit Gitaarkwartet nr. 4 (G 448): Grave & Fandango

Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Concert voor hobo en viool in F-groot (TWV 52: F2), voltooid door P. Dirksen

Solist: Isabelle van Keulen
Bram Kreeftmeijer, hobo / Cynthia Freivogel & Quirine van Hoek, viool / Marjolein Dispa, altviool / Diederik van Dijk, cello / Erik Olsman, contrabas / Sören Leupold, chitarrone & gitaar / Pieter Dirksen, clavecimbel