Spanje heeft na China het grootste hogesnelheidsnetwerk ter wereld. Niet alleen supersnel maar ook spotgoedkoop. Zo kun je voor € 9 in 2 uur en 20 minuten van Alicante naar Madrid zoeven. Maar hoe werken de treinen in Spanje en wat kost het? ESPANJE!-redacteur Jessica woont sinds drie jaar in Madrid en deelt in dit artikel haar treintips.
Ik reis graag met de trein. Niet alleen zie je veel van het landschap, ook kun je op je gemak een boek lezen. Daarnaast is het natuurlijk een hartstikke duurzame manier van reizen. Maar voordat je zelf een Spaanse trein instapt moet je een aantal dingen weten, want het Spaanse treinsysteem steekt anders in elkaar dan het Nederlandse.
Er zijn veel hogesnelheidslijnen
Als madrileña heb ik ontzettend geluk met het spoornetwerk. Met meerdere grote treinstations en spoorlijnen die alle kanten op gaan, zijn de opties oneindig. Zo ben ik in een 1 en 50 minuten in Valencia, terwijl ik daar met de auto bijna 4 uur over doe. Ook steden als Barcelona, Sevilla, Málaga en Córdoba zijn vanaf Madrid in een mum van tijd te bereiken.
Dit is te danken aan de hogesnelheidsdienst AVE, met treinen die snelheden tot wel 310 kilometer per uur halen. De eerste AVE-lijn werd aangelegd in 1992, tussen Madrid en Sevilla. Inmiddels heeft Spanje op China na dus het langste hogesnelheidsnetwerk ter wereld. Dit maakt een stedentrip met de trein goed te doen, want je kunt in korte tijd verschillende plaatsen bezoeken. Ontbijten in Sevilla, lunchen in Córdoba en avondeten in Madrid? Tijdtechnisch is het haalbaar (of je het ook moet willen is een tweede).
Wil je meer leuke en handige tips om Spanje te bezoeken? Lees dan ook het mooie magazine ESPANJE! Je kunt het hier bestellen
Doe research voor je vertrekt
Reizen met de trein kan vergeleken met een autorit dus flinke tijdswinst opleveren. Toch geldt dat niet overal. Het Spaanse treinstelsel steekt heel anders in elkaar dan het Nederlandse. Waar de lijnen van de NS een soort metronetwerk vormen, met in elk noemenswaardig plaatsje een station (en daardoor elke paar minuten een stop en een enorme puzzel als er vertraging is), zal je in een Spaans dorp niet snel een treinstation vinden. De lijnen van AVE lopen vooral tussen de grotere steden in het land, en ook die zijn onderling niet allemaal even goed verbonden. Zo duurt het relatief lang om van Granada in Sevilla te komen, omdat er tussen die steden (nog) geen hogesnelheidslijn ligt. Ook in het noorden van het land ben je grotendeels overgeleverd aan langzamere treinen.
Lees ook: 8 tips voor een vakantie met elektrische auto in Spanje
Weet waar je boekt
Er zijn in Spanje verschillende maatschappijen actief op het spoor. Voorheen was het de nationale spoorwegmaatschappij Renfe die de dienst uitmaakte, maar de laatste jaren zijn daar verschillende maatschappijen bijgekomen. Zo heb je sinds 2021 het Franse Ouigo en het Italiaanse Iryo, waar treinkaartjes vaak voor een prikkie over de toonbank gaan. Onlangs reisde ik eerste klas met Iryo van Valencia naar Madrid voor een schamele 20 euro. Inclusief maaltijd en cava!
Om te voorkomen dat je te veel betaalt is het handig om de tickets bij verschillende maatschappijen te vergelijken voordat je boekt. Dit kan gemakkelijk via het online platform The Trainline.
Boek vroeg
Hoe eerder je je treinticket voor de AVE boekt, hoe beter. Het prijssysteem werkt anders dan in Nederland, waar een kaartje drie maanden voor de reis evenveel kost als de dag zelf. Je kunt het ticketsysteem in Spanje beter vergelijken met het boeken van een vliegticket: hoe voller de trein, populairder het tijdstip en drukker het seizoen, hoe duurder het ticket. Zo betaalde ik zelf de volle mep toen ik last-minute een retourtje Madrid-Sevilla boekte om de drukbezochte jaarlijkse Feria te bezoeken. Had ik kunnen weten.
Je kunt ook met een Interrailpas gratis met de AVE-treinen reizen. Je moet dan wel even van tevoren reserveren. Hier zie je hoe je dat doet.
Kom op tijd
Iets anders waar de Spaanse treinreis in verschilt ten opzichte van die in Nederland, is dat je vóór het instappen door de controle moet. Je bagage moet op een band die – net als op de luchthaven – door de scan gaat. Dat betekent dat je niet vijf minuten voor vertrek op het station aan moet komen, want met een beetje pech is het druk bij de bagagecontrole en mis je je trein. En geloof mij: de conducteur gaat absoluut niet op je wachten. De trein vertrekt hier (bijna) altijd stipt op tijd.
Welke snelle treinen rijden er in in Spanje in 2024?
AVE van Renfe
· Madrid – Barcelona: 2 h. 30 min.
· Madrid – Girona – Figueres: 3 h. 35 min.
· Madrid – Sevilla: 2 h. 23 min.
· Madrid – Málaga: 2 h. 26 min.
· Madrid – Granada: 3 h. 17 min.
· Madrid – Valencia: 1 h. 40 min.
· Madrid – Castellón: 2 h. 48 min.
· Madrid – Alicante: 2 h. 21 min.
· Madrid – Murcia: 2 h. 48 min.
· Madrid – Huesca: 2 h. 13 min.
· Madrid – León: 1 h. 57 min.
· Madrid – Burgos: 1 h. 32 min.
· Madrid – Ourense: 2 h. 15 min.
· Barcelona – Sevilla: 5 h. 34 min.
· Barcelona – Granada: 6 h. 22 min.
· Barcelona – Málaga: 6 h. 01 min.
· Sevilla – Valencia: 4 h. 05 min.
· Burgos – Valencia: 3 h. 39 min.
· Ourense – Alicante: 5 h. 1 min.
Avlo van Renfe
· Madrid – Barcelona: 2 h. 30 min.
· Madrid – Girona – Figueres: 4 h. 21 min.
· Madrid – Valencia: 1 h. 49 min.
· Madrid – Alicante: 2 h. 20 min.
· Madrid – Sevilla: 3 h. 08 min.
· Madrid – Málaga: 3 h. 17 min.
Ouigo
· Madrid – Barcelona: 2 h. 30 min.
· Madrid – Valencia: 1 h. 50 min.
· Madrid – Alicante: 2 h. 20 min.
Iryo
· Madrid – Barcelona: 2 h. 30 min.
· Madrid – Valencia: 1 h. 55 min.
· Madrid – Alicante: 2 h. 20 min.
· Madrid – Sevilla: 2 h. 34 min.
· Madrid – Málaga: 2 h. 35 min.