De metro is een makkelijke manier om je op reis door een stad te verplaatsen. In Spanje zijn er allerlei steden met een gestroomlijnd netwerk waar je als vakantieganger eenvoudig gebruik van kunt maken. Toch is een aantal dingen goed om te weten voordat je het vervoersmiddel pakt. We zetten praktische tips voor je op een rij, zoals hoe de metro’s aansluiten op de hogesnelheidslijnen, maar ook grappige weetjes: waarom voelt het in Madrid bijvoorbeeld altijd alsof de metro vanaf de verkeerde kant aan komt rijden?
9 steden
In Spanje zijn er negen steden waar metro’s rijden: Madrid, Barcelona, Bilbao, Málaga, Sevilla, Alicante, Palma de Mallorca, Valencia en Granada. Het netwerk in Madrid is hiervan het grootst. Met 302 stations is het metronetwerk in de hoofdstad de nummer vijf ter wereld.
Van oud naar nieuw
Voor de allereerste metrolijn in Spanje moeten we een stuk terug in de geschiedenis: deze werd geopend op 17 oktober 1919 door koning Alfonso XII. Dit was in Madrid, waar het metronetwerk in 2024 inmiddels 13 lijnen en ongeveer 295 kilometer aan spoor telt.
Lees ook: Wat je moet weten voordat je gaat reizen met de trein in Spanje
De tweede metro van Spanje is die van Barcelona, zowel qua bouwdatum als het aantal stations en kilometers spoor. Deze werd geopend op 30 december 1924, aanvankelijk met vier stations en een lengte van iets meer dan twee kilometer. In 2024 heeft de metro van Barcelona 8 lijnen, 189 stations en 170 kilometer aan spoor.
De meest recente toevoeging aan het Spaanse openbaar vervoer is de metro van Granada die in september 2017 werd geopend. De enkele lijn doorkruist de stad van noord naar zuid en heeft 26 haltes langs een traject van 16 kilometer.
Wil je tips voor je vakantie in Spanje? Lees dan ook het mooie magazine ESPANJE! Bestellen kan HIER!
In- en uitchecken
Om een metrostation te betreden zul je in de meeste gevallen door een poortje moeten, net zoals bijvoorbeeld bij de metro in Amsterdam. Dit poortje gaat open door je kaartje te scannen – dit betekent dat je dus bent ingecheckt. Het verschilt echter per Spaanse stad of je ook moet uitchecken. Zo moet je in Valencia je metrokaart scannen bij de uitgang, om het poortje te openen. In Madrid opent het poortje bij de uitgang zonder dat je je kaart hoeft te tonen.
Kaartje kopen
Kaartjes voor de metro hoef je niet vooraf te kopen: ze zijn verkrijgbaar bij automaten op de stations. Per stad verschilt wat voor soort ticket je krijgt: zo is het in Valencia een kartonnen kaartje, en in Madrid een hard pasje dat meer lijkt op een ov-chipkaart (en waar je 2,50 euro extra voor betaalt). In de meeste gevallen kun je zowel contant als met je pinpas betalen.
Ook kun je in veel gevallen bij de kiosk of tabakswinkel terecht om een kaartje voor de metro te kopen.
Metro van links
Wie de metro in Madrid pakt, zal vreemd opkijken als het voertuig komt aanrijden. De metro’s rijden namelijk links, en komen daardoor voor je gevoel waarschijnlijk van de verkeerde kant.
Waarom? Daarover doen verschillende theorieën de ronde. De eerste is dat in 1919, toen de eerste metro werd gebouwd, alle paardenkarren nog links reden. Deze werden bestuurd door koetsiers die hun zweep vasthielden met hun rechterhand, en stuurden met links. Om te voorkomen dat ze per ongeluk voorbijgangers zouden slaan, werd besloten dat ze aan de linkerkant moesten rijden; een verkeersrichting die ook werd toegepast op de metro van Madrid. Vanwege hoge infrastructuurkosten is dit nooit aangepast toen het normale verkeer eenmaal rechts ging rijden (in 1924).
Een andere realistische suggestie is de Engelse invloed. Het Madrileense metronetwerk is geïnspireerd op dat van Engeland, die de eerste ter wereld was. In Engeland rijdt het verkeer ook links, en dus is het daar logisch dat dat ook voor de metro’s geldt. Madrid zou dit gekopieerd hebben.
Lees ook: Dit zijn de 5 meest fietsvriendelijke steden van Spanje
Kunst
De metroperrons in Spanje zijn meer dan alleen een halte. In veel exemplaren kom je kunst en cultuur tegen. Zo vind je in Madrileense metrostations mooie mozaïeken en muurschilderingen, gemaakt door lokale en internationale kunstenaars. In Sevilla’s metrostations is de Andalusische charme terug te vinden. Station Puerta de Jerez, gelegen nabij het historische centrum, biedt reizigers een kijkje in de rijke geschiedenis van de stad met zijn decoratieve tegels en fonteinen. In het station Abando Indalecio Prieto in Bilbao, ontworpen door de beroemde architect Norman Foster, is een meesterwerk van glas en staal dat de moderne uitstraling van de stad weerspiegelt.
Ook zijn zowel de perrons als de metro’s erg populair onder straatmuzikanten.
Overstappen op trein
In veel Spaanse steden zijn de metrostations strategisch gelegen nabij belangrijke treinstations waar de hogesnelheidslijnen van de trein (AVE) arriveren en vertrekken. Dit zorgt voor een naadloze overstap tussen metro’s en hogesnelheidstreinen, waardoor reizigers gemakkelijk kunnen navigeren tussen stadscentra en andere bestemmingen in het land. Een aantal voorbeelden:
- Madrid: De metro van Madrid is aangesloten op de AVE-stations Atocha en Chamartín, waar passagiers kunnen overstappen op hogesnelheidstreinen naar steden zoals Barcelona, Sevilla, Valencia en Málaga.
- Barcelona: In Barcelona kunnen reizigers vanaf het metrostation Sants overstappen op AVE-treinen naar bestemmingen in heel Spanje, inclusief Madrid, Valencia, Sevilla en Málaga.
- Sevilla: Het metrostation San Bernardo in Sevilla is verbonden met het AVE-station Santa Justa, waar passagiers kunnen overstappen op hogesnelheidstreinen naar steden zoals Madrid, Barcelona, Valencia en Malaga.
- Málaga: In Málaga kunnen reizigers vanaf het metrostation El Perchel overstappen op AVE-treinen naar steden zoals Madrid, Barcelona, Valencia en Sevilla.
- Valencia: In Valencia kun je de metro pakken naar het AVE-station Joaquín Sorolla, alleen stopt deze iets verderop. Het dichtstbijzijnde metrostation is Jesús, op een paar minuten wandelen afstand van het station, waar je de trein kunt pakken naar steden als Madrid en Barcelona.
Naar de luchthaven
In Spanje zijn verschillende steden waar de metro’s rechtstreeks zijn aangesloten op de luchthavens, waardoor reizigers gemakkelijk toegang hebben tot stadsvervoer vanaf de luchthaven. Enkele van deze steden zijn:
- Madrid: De metro van Madrid heeft een directe verbinding met de luchthaven Adolfo Suárez Madrid-Barajas via lijn 8. Deze lijn verbindt de terminals van de luchthaven met verschillende metrostations in de stad.
- Barcelona: In Barcelona kunnen reizigers met de metro vanaf de luchthaven Barcelona-El Prat (Terminal 1 en Terminal 2) reizen via lijn L9 Sud. Deze lijn biedt verbindingen naar verschillende metrostations in de stad, waaronder het centrum van Barcelona.
- Valencia: In Valencia kunnen reizigers vanuit het centrum met lijn 3 of 5 naar de luchthaven.
- Palma de Mallorca: In Palma de Mallorca biedt de metro geen directe verbinding met de luchthaven van Palma de Mallorca. Reizigers kunnen echter gebruikmaken van busdiensten vanaf de luchthaven naar verschillende delen van de stad.
- Bilbao: De metro van Bilbao biedt geen directe verbinding met de luchthaven van Bilbao. Reizigers kunnen echter gebruikmaken van busdiensten vanaf de luchthaven naar het stadscentrum en vervolgens overstappen op de metro.