Onvoorstelbaar maar het is nooit eerder voorgekomen: Antonio Banderas en Penélope Cruz samen als directe tegenspelers in een film. Maar het is de Argentijnse regisseurs Mariano Cohn en Gastón Duprat, makers van succevolle komedies als El hombre de al lado en El ciudadano ilustre gelukt met Competencia Oficial. Ze acteren niet alleen in de film maar hebben zelf meegschreven aan het script. En dat levert een zeer vermakelijke en interessante film op, waarin vooral Banderas alles uit de kast trekt om te laten zien waarom hij een topacteur is.

Ook de grote Argentijnse acteur Óscar Martínez is op zijn best in deze hilarische satire op de filmwereld, waarin de acteurs eigenlijk zichzelf op de hak nemen. Want uiteindelijk spelen ze vooral zichzelf: Félix Rivero (Banderas) is een echte playboy met een Amerikaanse carrière en een grote prijzenkast. Iván Torres (Martínez) is een radicale nauwgezette theateracteur en toneeldocent die zich de hoeder voelt van Kunst met een grote K. Ze worden bij elkaar gebracht door Lola Cuevas (Penélope Cruz), een wereldberoemde en zeer excentrieke filmregisseur die een zak geld en carte blanche krijgt van een rijke industrieel die aan het eind van zijn leven graag nog een goede daad wil verrichten door een film te produceren. Lola drijft de twee mannen tot het uiterste om hen te laten samensmelten. Het begint heel klein met het voorlezen van het script, waarbij zowel Banderas als Martínez zich helemaal uitleven. Alleen het uitspreken van de woordjes buenas días levert al een dolkomische scene op, waarin ze laten zien waar acteren eigenlijk om gaat.

competencia oficial

 

Grote tegenpolen en ego’s

Félix is geobsedeerd door vrouwen en de glamour van de filmwereld. Terwijl Iván arriveert met de taxi, komt hij aan in een snelle bolide, een geile blonde vrouw aan zijn zijde. Hij doet wat ie moet doen en loopt graag de kantjes eraf. Hij leest wat er in het script staat en als het nodig is om te huilen, dan biedt een druppeltje vix-neusspray uitweg. Iván daarentegen is een method actor die zelfs het verleden van zijn personage moet kennen of aan droevige herinneringen in zijn leven moet denken om de emotie van zijn personage te voelen en te tonen. Hij is al jaren getrouwd met dezelfde vrouw die de wereld van de glamour niet eens begrijpt. Die enorme verschillen tussen de twee, uitvergroot door Lola, zorgen al snel voor het komische effect. Volgens Antonio Banderas gaat de film niet alleen over grote ego’s in de filmwereld maar over grote ego’s in het algemeen. ‘Ik denk dat er zulke ego’s bestaat in elk beroep, ook in de journalistiek en in de politiek. Hoewel, in de politiek zijn denk ik veel meer ego’s dan in onze wereld,’ zei hij in een interview met het Spaanse persbureau EFE. Het grootste ego in de film heeft Lola, die werkelijk het onmogelijke van de mannen vergt en hun rivaliteit nog verder op de spits drijft. ‘Ze heeft anderhalve ego’, vertelde Cruz aan EFE. ‘Ik stelde me altijd voor dat ze op kerstavond alleen in een luxe restaurant dineerde, onder het mom van, ‘I’m fine, I don’t need anyone’, maar ze voelt zich verschrikkelijk.’

 

 

Heerlijk om naar te kijken

Cruz houdt van komedies, al vindt ze dat er weinig goede scripts zijn. ‘Het is een heel ingewikkeld genre, maar met dit script en het ‘oog’ van deze twee – Banderas en Martínez – die alles zien en die zo’n eigenaardig, origineel en intelligent gevoel voor humor hebben, was het bevrijdend om deze gekke vrouw te kunnen spelen.’ De regisseurs wilden jaren geleden al filmen met Antonio Banderas en Penélope Cruz maar deze film kwam er pas nadat vier jaar was gewerkt aan het script waar ook de acteurs een actieve bijdrage aan hebben geleverd. En dat is te merken. ‘Zonder hen zou het een andere film zijn geweest’, vertelt Duprat. Aan het eind lijkt het verhaal 180 graden te kantelen en te ontaarden in een vreselijk drama en zijn de acteurs en Lola gevoeliger dan ze zelf denken. Maar uiteindelijk blijkt het om een grap van Felix te gaan. Is het nog mogelijk dat de twee nader tot elkaar komen? Dat moet de acteurs  toch kunnen lukken. Want eigenlijk lijken ze erg op elkaar. Ze worden beiden gedreven door hun ego, ijdeltuiterij en afgunst. En uiteindelijk is het de kunst van een acteur dat hij zich in een ander kan verplaatsen…

Ondanks dat het een behoorlijk lange film is (hij duurt bijna twee uur), wordt het nergens langdradig en is het zelfs bijna jammer als het er weer op zit. Dat komt doordat je steeds weer verrast wordt door plotwendingen. Maar vooral omdat het heerlijk is om naar deze drie te kijken…

 

Maak drie keer kans op twee kaartjes voor Competencia Ofical

Competencia Ofical draait vanaf 13 oktober 2022 in verschillende bioscopen in Nederland. Deel dit bericht op Facebook of Instagram en schrijf je voor 20 oktober in voor onze nieuwsbrief om kans te maken op 2 gratis kaartjes.

 

Lees ook: de leukste films met Penélope Cruz

Lees ook: de tien beste films van Pedro Almodóvar