Het is een van de meest iconische reclamelogo’s: ‘Sol de Miró’. Het symbool, ontworpen door de Spaanse kunstenaar Joan Miró, werd in 1983 gelanceerd en markeerde een revolutionair moment in de geschiedenis van branding en marketing. En het is na meer dan 40 jaar nog steeds ijzersterk. Van de zon en de kleuren en de dansende letters krijg je meteen het Spanjegevoel. Ignacio Valle Muñoz, de directeur van Turespaña in Den Haag, draagt het symbool regelmatig als speldje op zijn revers en vertelt hieronder hoe uniek het is.

Sol de Miro

 

Door de jaren heen is het “Sol de Miró” logo niet alleen een symbool geworden voor het Spaanse toerisme, maar ook een iconisch beeld in de wereldwijde design- en kunstgemeenschap. Het wordt vaak genoemd als een van de meest geslaagde voorbeelden van hoe kunst en commercie samen kunnen komen om een blijvend cultureel erfgoed te creëren. Sol de Miró was een van de eerste voorbeelden van ‘nation branding’, een concept waarin landen hun imago bewust en strategisch vormgeven om toerisme en internationale perceptie te beïnvloeden. Dit was revolutionair voor die tijd, omdat landen meestal conservatiever waren in hun visuele presentatie. ‘Spanje was in die tijd ontzettend aan het veranderen’, vertelt Ignacio Valle Muñoz, directeur van het Spaans Verkeersbureau Den Haag. ‘Het land ging na de dictatuur van Franco door een transitiefase. De politiek, de maatschappij: alles was in beweging vanaf het moment dat Spanje een democratie was geworden. De regering wilde daarbij aansluitend ook een modern beeld van Spanje binnen de toerismesector.’

Meer Spanje-nieuws en -tips? Klik hier om een abonnement te nemen op het mooie magazine ESPANJE!

Kunstwerken samengevoegd

Elk element van het ontwerp heeft een specifieke betekenis: zwart staat voor de sterke en intense Spaanse geest, geel voor het licht en de vreugde van de zon, rood symboliseert de vurige passie van het land, en groen weerspiegelt de weelderige natuur en landschappen. Miró hoefde geen geld voor het logo. ‘Het was een vrijwillige bijdrage’, vertelt Valle Muñoz. ‘Hij deed het voor zijn land.’ Het was de eerste keer dat een kunstwerk werd gebruikt als logo om een land te identificeren. ‘Joan Miró had destijds met gezondheidsproblemen’, vertelt Valle Muñoz. ‘Daarom heeft Turespaña in overleg met hem besloten om elementen te gebruiken uit zijn oudere werken.’ De ster en de zon werden overgenomen van een poster die Miró in 1967 maakte als eerbetoon aan Picasso, en het woord ‘España’ werd gekopieerd van de poster La Fiesta, die Miró een jaar eerder had ontworpen om Spanje te vertegenwoordigen tijdens het WK voetbal van 1982. Hieronder vind je de twee kunstwerken.

sol de miro

Toerismecampagnes

De eerste grote reclamecampagne waarin Sol de Miró centraal stond, werd in 1984 gelanceerd onder de slogan ‘Everything under the sun’. Deze campagne, die maar liefst negen jaar liep was mogelijk een van de langste en beste campagnes in de Spaanse reclamesector. De slogan was niet alleen creatief, maar benadrukte ook de veelzijdigheid en het zonnige karakter van Spanje als vakantiebestemming. In 1991 evolueerde de campagne met een nieuwe slogan: ‘Passion for life’. Deze slogan benadrukte het steeds dynamischer wordende toerisme in Spanje en weerspiegelde de gepassioneerde en levendige cultuur van het land. Toeristen werden aangemoedigd om verschillende ervaringen op te doen en nieuwe emoties te beleven tijdens hun verblijf in Spanje. Gerenommeerde fotografen zoals Herb Ritts, Elliot Erwitt en Annie Leibovitz hielpen om Spanje op een nieuwe, indrukwekkende manier in beeld te brengen.

Lees ook: Mallorca: kunstparadijs waar je het huis van Miró kunt bezoeken

Grote herkenbaarheid

Daarna volgden nog vele andere campagnes, zoals ‘Bravo Spain’ en ‘Smile! You are in Spain’. In 2010 kwam de campagne ‘I need Spain’, met de focus op de Spaanse manier van leven. Ook nu staat het logo nog altijd centraal in de campagnes van het Spaanse toerismebureau. Op dit moment in de campagne ‘You deserve Spain’, die sinds 2021 loopt. ‘Ik denk dat het een heel goede keuze is geweest om dit logo te behouden’, zegt Valle Muñoz. ‘Uit onderzoek is gebleken dat ontzettend veel mensen in het buitenland het logo herkennen en weten te associëren met Spanje. Dat zou je niet bereikt hebben als je elke campagne het logo zou hebben veranderd.’ Hoewel er in de afgelopen 41 jaar veel is veranderd, blijft de essentie van Spanje hetzelfde: het licht, de vreugde, de gastvrijheid en de passie die het land zo geliefd maken. Het ‘Sol de Miró’-logo, dat ooit werd gelanceerd als een modern en vernieuwend symbool, is na al die jaren nog steeds tijdloos en relevant. Wat Valle Muñoz betreft blijft dat zo. ‘Natuurlijk is het af en toe goed om een logo een beetje aan te passen. Als de tijd erom vraagt zou je Sol de Miró in een moderner jasje kunnen steken. Maar ik denk dat het goed is om het logo zo veel mogelijk te behouden.’

 

KLIK HIER VOOR DE NIEUWSBRIEF VAN ESPANJE!