Nederlanders zijn positiever over Spanjaarden dan Spanjaarden zelf. Dat concludeert het Spaanse onderzoeksbureau ELCANO op basis van een enquête onder 1600 Spanjaarden en 400 Nederlanders.
Waar Spanjaarden zichzelf beoordeelden met een 5,3 geven de Nederlanders de Spanjaarden een 7,1. De ondervraagde Spanjaarden hebben een hogere pet op van de Nederlanders dan van zichzelf. Ze beoordelen de Nederlanders met een 6,9, terwijl de Nederlanders zichzelf een 8,0 geven. Onderzoeker Carmen González Enríquez wijt het negatieve zelfbeeld van de Spanjaarden met name aan de crisis en de corruptie in Spanje. Voor de crisis beoordeelden de Spanjaarden zichzelf namelijk veel hoger.
Lees ook: Voor Europa’s beste zorgsysteem ga je naar Spanje
Tien andere opvallende uitkomsten uit het onderzoek:
- Maar liefst 78 procent van de ondervraagde Nederlanders heeft Spanje wel eens bezocht. Van de Spanjaarden is eenderde wel eens in Nederland geweest.
- Van de Nederlanders zegt 22 procent geen belangstelling te hebben voor een bezoek aan Spanje. 20 procent van de Spanjaarden heeft geen enkele behoefte aan een bezoek aan Nederland.
- Spanje wordt door Nederlanders dus beoordeeld met een 7,1, dat is hoger dan Polen (5,4), Frankrijk (6,7) en Italië (6.9) en even hoog als het Verenigd Koninkrijk. Alleen België (7,3) en Duitsland (7,4) scoren beter. Maar Nederlanders waarderen vooral zichzelf dus erg hoog met een 8,0! Nederland waardeert Spanje vooral als toeristische bestemming, vanwege het eten, omdat je er goed kunt shoppen, vanwege zijn goede sporters en aardige inwoners en omdat het er veilig zou zijn. Maar het investeringsklimaat wordt er als minder gezien door de Nederlanders.
- Spanjaarden waarderen Nederlanders over het algemeen goed, alleen het Nederlandse eten scoort flink onder de maat.
- Als Spanjaarden denken aan Nederland denken ze in eerste instantie aan tulpen, daarna volgen graad van ontwikkeling en kwaliteit van leven.
- Gevraagd naar het imago van Spanje onder Nederlanders blijkt ook dat de Nederlanders de Spanjaarden wel waarderen. Ze vinden de Spanjaarden eerder hardwerkend dan lui, eerder eerlijk dan corrupt, eerder sterk dan zwak, eerder zorgzaam dan egoïstisch, eerder tolerant dan intolerant. Spanjaarden worden door veel Nederlanders verder als zeer traditioneel en religieus gezien.
- Maar liefst 92 procent van de Nederlanders en de Spanjaarden vindt de onderlinge relatie tussen beide landen goed of erg goed.
- Een opsteker voor Spanje is ook dat 14 procent van de Nederlanders Spanje als eerste land kiezen om op vakantie te gaan als geld geen rol speelt. Maar liefst 14 procent van de ondervraagden kiest voor Spanje, terwijl 7 procent naar Italië wil, 4 procent naar Frankrijk en 6 procent naar Duitsland. Ook in andere Europese landen komt Spanje steeds als winnaar uit de bus.
- Gevraagd naar welke steden ze dan willen bezoeken zijn Barcelona, Madrid en Valencia de grote winnaars.
- Van de Spaanse merken blijken Zara en SEAT het bekendst. Opvallend is dat 52 procent van de Spaanse ondervraagden geen enkel Nederlands bedrijf kan noemen. Ook Heineken en KLM zijn nauwelijks bekend.
Het rapport Mutual Perception: Spain and The Netherlands van het Real Instituto Elcano werd op 11 december 2018 gepresenteerd in de ambtswoning van de Spaanse ambassadeur in Den Haag.
Tekst: Marjan Terpstra