Heb jij helemaal niets met swipen op datingapps, maar wil je wel graag een potentiële nieuwe partner tegen het lijf lopen? Dat kan in Spanje nu letterlijk want er is er een nieuwe trend om de liefde van je leven te vinden. En wel op een plek waar je ’t misschien niet direct verwacht maar die toch heel erg voor de hand lig: in de supermarkt. De Mercadona is er mee begonnen en nu volgen ook o.a. de Lidl en de Carrefour met hun eigen flirty hour. De MediaMarkt heeft zelfs speciale uurtjes ingesteld voor K-popliefhebbers en gamers. 

Loop je in Spanje tussen 19.00 en 20.00 uur door de Mercadona nietsvermoedend met een ananas in je winkelkarretje, dan kan het zomaar dat je ongemerkt signalen afgeeft. Hoe dat zit, leggen we je hieronder uit. Maar eerst wat context over deze opmerkelijke trend.

TikTok-trend

‘Ligar en Mercadona’, oftewel flirten in de Mercadona, is in Spanje in korte tijd een fenomeen geworden. Het begon allemaal met een TikTok-video van actrice Vivy Lin, die binnen een week ruim 1,6 miljoen keer bekeken werd. Hierin vertelt ze over een nieuwe ontdekking: er blijkt een uur te zijn waarop er in de Mercadona volop geflirt wordt. Het tijdstip? Tussen 19.00 en 20.00 uur.

@yosoyvivylin ¿Lo sabíais? 🤣🤣🤣🤣 // Muero con las cosas de mi @Carla Alarcón Román ♬ Quirky Suspenseful Indie-Comedy(1115050) – Kenji Ueda

Kort na de publicatie stroomt TikTok vol met video’s van mensen die de proef op de som nemen. Ze delen tips over hoe je zo’n romantische ontmoeting het beste kunt aanpakken. Niet iedereen komt immers naar de supermarkt met het doel om te flirten; het gros van de mensen doet gewoon boodschappen. Hoe onderscheid je de serieuze shoppers van degenen die op zoek zijn naar een nieuwe liefde?

Codetaal

Daar zijn de nodige trucs en codes voor. Aan de hand van producten in je winkelwagentje vertel je meer over jezelf en je intenties. Chocolade, fruit, peulvruchten of schoonmaakmiddelen, alles heeft een betekenis.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door MarketingDirecto.com (@mkdirecto)

Lees ook: 15 lekkere dingen om mee te nemen uit de Spaanse supermarkt

Het bekendste en belangrijkste product is de ananas. Zet deze omgekeerd in je wagentje, en je geeft aan op zoek te zijn naar liefde. Heb je ook chocolade of snoepjes in je winkelwagen liggen, dan betekent dit dat je op zoek bent naar een serieuze, liefdevolle relatie. Kies je voor peulvruchten of salades, dan wil je niets meer dan een vrijblijvende ontmoeting. Jongeren tussen de 18 en 25 jaar zouden voornamelijk rondhangen bij de vriesvakken, terwijl oudere personen vaker op de visafdeling te vinden zijn. Hoe meer TikTok-videos’ van supermarktflirters je bekijkt, hoe meer codes je ontdekt. Zo zijn er mensen die met het rinkelen van sleutels aangeven op zoek te zijn naar meer dan alleen boodschappen, terwijl anderen aanraden op de wijnafdeling tegen iemands karretje te botsen. Vind je ineens een gazpacho in je winkelwagentje? Dan wil degene die het product heeft neergelegd je graag beter leren kennen.

Het bestaat al langer

Hoewel deze flirttrend in supermercados voor velen nieuw lijkt, bestaat het fenomeen al langer. Het ontstond jaren geleden toen het werd besproken in het programma ‘First Dates’. Een jonge deelnemer deelde daar haar ‘Mercadona-truc’ en legde uit dat er een specifiek tijdstip was waarop alle singles naar de supermarkt kwamen omdat het de perfecte tijd was om door de gangen te lopen op zoek naar een nieuwe liefde. “Je weet dat ze single zijn omdat ze bier en chips in hun karretje hebben,” legde de deelnemer uit.

Ook Lidl, Carrefour en MediaMarkt doen mee

De Lidl wil ook een graantje meepikken van het succes en maakte via X bekend dat je hier tussen 18.00 uur en 19.00 uur met een watermeloen aan kunt geven dat je wel in bent voor een nieuw avontuur in je leven. Ga je later in de avond boodschappen doen, dan kun je terecht bij de Carrefour. Tussen 20:00 a 21:00 uur is het hier flirty hour. De supermarkt heeft weer andere codes. Als je snoepjes in je karretjes hebt betekent het dat je een ‘persona dulce’ bent, een lief mens dus.  Heb je aardappelen bij je, dan hou je van gezelligheid, terwijl je met peulvruchten aangeeft dat je op zoek bent naar iets serieus. Heb je een pizza bij je, dan geef je het tegenovergestelde signaal: je zoekt juist een oppervlakkige flirt. En de MediaMarkt heeft voor iedere doelgroep andere uren. Tussen 10:00 a 12:00 uur zijn de pensionados aan de beurt, van 12:00 tot 14:00 volgen mensen die gescheiden zijn, van 15:00 a 17:00 uur kunnen fans van K-pop hun slag slaan, van 18:00 a 20:00 uur studenten en van 20:30 tot 21:30 uur kunnen gamers tegen de mogelijke liefde van hun leven aanbotsen.

 

Wat vind jij, zouden we in Nederland ook zo’n flirty hour in de Albert Heijn en de Jumbo moeten hebben?

 

Meer Spanje-nieuws en -tips? Klik hier om een abonnement te nemen op het mooie magazine ESPANJE!

KLIK HIER VOOR DE NIEUWSBRIEF VAN ESPANJE!