Overwinteren in Spanje is niet alleen goed voor je kleur en humeur maar ook voor het milieu en daarmee voor je portemonnee. Dagblad Trouw liet het uitrekenen door Milieu Centraal en de conclusie is dat het ondanks de uitstoot van een vliegtuig duurzamer kan zijn om in Spanje te overwinteren dan thuis te blijven.
Vroeger maakten vooral senioren de jaarlijkse tocht naar oorden als Benidorm, maar sinds corona doet een toenemend aantal jonge mensen dat ook. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek verbleven in de wintermaanden van 2022 bijna 240.000 Nederlanders voor langer dan een maand in Zuid-Europa. En dat overwinteren blijkt volgens Trouw in sommige gevallen dus duurzamer dan thuis blijven. Niet alleen goed voor het milieu maar ook voor je portemonnee.
Thuisblijven kost meer CO2 dan naar Spanje vliegen
Trouw neemt als voorbeeld de gepensioneerde it-specialist Thijs van der Laan die graag overwintert op Tenerife, wat volgens hem energie bespaart omdat hij in Amsterdam in een groot huis woont terwijl hij op Tenerife kleiner woont en zijn eigen stroom opwekt. Vooral als je langer in Spanje verblijft in de winter weegt de energie die je bespaart ruimschoots op tegen de energie die je verbruikt met je vlucht. Van der Laan rekende uit dat de vlucht naar Tenerife voor hem en zijn vrouw 960 kilo CO2 uitstoot oplevert voor hun jaarlijkse retourtje. Het verwarmen van hun huis in Amsterdam zou zo’n 1780 kilo CO2 hebben gekost. Maar er zijn nog meer redenen waarom overwinteren in Spanje gunstig kan zijn voor het milieu. Naast de besparing op verwarmingskosten in Nederland, komen veel consumptiegoederen in Spanje zelf van lokale bronnen. Denk aan sappige sinaasappels, verse aardbeien, frambozen, de olijfolie, de wijn en de groenten. Hierdoor wordt de ecologische voetafdruk van het dagelijkse leven tijdens de wintermaanden in Spanje verkleind, omdat er minder transport nodig is voor deze producten.
Hoe langer weg en hoe korter je reis hoe beter
Mariken Stolk van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal rekende op verzoek van Trouw de milieu-impact van overwinteren door, versus die van thuisblijven. Bovenop het ‘gewone’, opwarmende effect van CO2, stoten vliegtuigen nog andere stoffen uit – roet, stikstofoxide, waterdamp – die op grote hoogte verwarmende invloed hebben, aldus Stolk. De uitstoot van een retourtje Tenerife voor twee personen komt volgens Milieu Centraal een stuk hoger uit dan Van der Laan heeft berekend: 1.800 kilo CO2-equivalent. Maar datzelfde gaat op voor de uitstoot die het gevolg zou zijn van het verwarmen van Van der Laans Amsterdamse huis. Ook die is hoger dan hijzelf berekende. Stolk komt uit op 2.100 kilo CO2, met name door de extra uitstoot bij de winning van gas. Voor Van der Laan is overwinteren dus inderdaad duurzamer omdat hij lang wegblijft, groot woont in Nederland en niet al te ver vliegt. Maar voor verre bestemmingen als Bali, Kaapstad, Curaçao ligt het anders. De CO2-kosten van de vliegreis zijn hierbij bijna altijd hoger dan de CO2-winst van je verblijf daar. Zo kost een retourtje Bali 6200 kilo CO2 voor twee personen terwijl ze met vier maanden overwinteren maximaal 2400 kilo CO2 besparen in een matig geïsoleerde vrijstaande woning.
Lees ook: wat is het verschil tussen de Canarische Eilanden
Met de trein naar Spanje het allerbeste
Overwinteren aan de de Spaanse Costa del Sol kan wel voor klimaatwinst zorgen helemaal als je met de trein naar Spanje reist. Volgens Trouw is de uitstoot van die reis voor twee mensen 1100 kilo CO2 als ze vliegen, 900 kilo CO2 met een middelgrote benzine-auto, 330 kilo met een elektrische auto en 150 kilo CO2 met de trein. Als je bedenkt dat twee maanden stoken in een matig geïsoleerd vrijstaand huis 1200 kilo CO2 kost of 8000 kilo CO2 in in een matig geïsoleerde twee-onder-een-kap dan is overwinteren vaak el duurzaam. Alles is natuurlijk wel mede afhankelijk van de vragen of en hoeveel je stookt in Spanje in de winter en of je vaak op pad gaat met de auto.
Lees ook: Spanje is volgens Lonely Planet de meest duurzame bestemming