Spanje was in 2022 met 8,4 miljoen passagiers de belangrijkste vliegbestemming vanuit Nederland. De meest populaire stad waarop werd gevlogen was Barcelona. Het Verenigd Koninkrijk (6,7 miljoen passagiers) eindigde op de tweede plek. Spanje en het VK zijn samen goed voor een kwart van het totaal aantal reizigers.
In totaal vlogen er 61,3 miljoen passagiers van en naar Nederland, ruim twee keer zoveel als het jaar ervoor. In 2022 vlogen 1,5 miljoen mensen op en neer naar de Catalaanse hoofdstad. Voor de coronadip in 2019 vlogen vanuit Nederland nog de meeste mensen naar Londen Heathrow. Barcelona laat Londen, Málaga, Lissabon en Dublin met elk 1,1 miljoen passagiers achter zich. Uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bleek ook dat bijna driekwart van de luchtvaartpassagiers binnen Europa bleef.
Aantal vluchten naar Spanje op oude niveau
De bestemmingen buiten Europa werden aangevoerd door de Verenigde Staten (5,1 miljoen passagiers), de Emiraten (957 duizend reizigers), Canada (947 duizend) en Curaçao (651 duizend). In 2022 vlogen twee keer zoveel mensen als in 2021, maar het aantal vluchten is nog steeds een kwart minder dan in 2019, toen 81 miljoen mensen via Nederlandse luchthavens vlogen. Deze krimp is deels te danken aan een staartje van de coronapandemie aan het begin van het jaar. Maar ook de personeelstekorten en de daarmee gepaard gaande wachtrijen en reizigerslimieten zorgden voor minder vluchten. Het aantal vluchten naar Spanje is overigens bijna weer op het oude niveau. In 2019 vlogen er 8,7 miljoen mensen naar Spanje of vanuit Spanje naar Nederland, in 2022 was dit 8,4. Het aantal vluchten naar Málaga zat met 1,1 miljoen vluchten ook weer op het pre-corona-niveau. Madrid kromp van 1,2 miljoen naar 1 miljoen en het aantal vluchten naar Alicante was weer op het oude niveau van 0,9 miljoen. De klad zit vooral in het aantal vluchten naar het VK dat daalde van 11,3 naar 6,7 miljoen.
Tijd voor de trein naar Barcelona
Gezien deze cijfers lijkt het dus de hoogste tijd voor een goede treinverbinding tussen Amsterdam en Barcelona en daar wordt hard aan gewerkt. Begin februari werd bekend dat de Europese Commissie de plannen van de in 2021 opgerichte Nederlands-Belgische spoorwegmaatschappij European Sleeper om een nachttrein te laten rijden van Amsterdam naar Barcelona gaat steunen. Met deze nachttrein zou je vanaf eind 2023 vanuit Nederland en België naar Barcelona kunnen reizen. De Europese Commissie steunt ook de plannen om Barcelona beter te verbinden met Franse bestemmingen. Hier lees je meer over de Spaanse plannen in Frankrijk.
Wat gaat dat kosten?
Uit reacties op eerdere berichten van ESPANJE! over de treinverbinding tussen Barcelona en Amsterdam blijkt dat daar grote behoefte aan is. De enige vraag is: wat gaat dat kosten? Hopelijk zal de toenemende concurrentie op het Europese spoor uiteindelijk leiden tot flinke prijsverlagingen waardoor je makkelijker kunt kiezen voor de trein in plaats van het vliegtuig.
Lees hier al onze berichten over Barcelona