Wat is de goedkoopste en de meest duurzame manier om naar Spanje te reizen? Als je vaak die kant op gaat voor je werk of omdat je een tweede huis hebt, is dat natuurlijk fijn om te weten. Is een vliegvakantie nou echt zoveel erger dan wanneer je met de auto gaat? En hoe zit het met de bus of trein? Daarvoor hebben we naar de cijfers gekeken. De uitkomst is verrassend want vliegen blijkt soms zelfs duurzamer dan de auto pakken.
De cijfers
Connekt Lean and Green deed een uitgebreide studie naar de emissie van diverse transportmiddelen Uit die studie kwam ook een lijst met berekende CO2-uitstoot voor een aantal vervoersmiddelen. De cijfers zijn nauwkeurige benaderingen, maar gaan ook uit van een aantal aannames. Niemand heeft immers een gemiddeld zuinige benzineauto of pakt een vliegtuig met exact gemiddelde bezettingsgraad. De website Zaailingen hield in dit artikel echter ook rekening met de marges. Wij hebben hun berekeningen vertaald naar de Spaanse situatie. In het algemeen geldt: hoe korter de afstand, hoe slechter het vliegtuig. Maar als je moet kiezen tussen in je uppie vliegen of met de auto naar Málaga vanaf Groningen dan wint het vliegtuig in de meeste gevallen ( tenzij het half vol is natuurlijk). Je kunt mooi zien hoe dat werkt in de tabel hieronder. De bus lijkt in alle gevallen dus de meest duurzame optie. Bovendien is de bus meestal ook de goedkoopste optie, zoals je kunt lezen in dit artikel.
CO2-uitstoot per persoon per kilometer voor vliegen (3 afstandscategoriën), auto (met 1, 2, 3 en 4 passagiers), bus en trein.
Uitstoot per persoon per kilometer
Vliegtuig
Voor korte reizen wordt relatief meer brandstof verbruikt dan voor langere reizen vanwege het hoge brandstofgebruik tijdens het opstijgen en landen. Hierdoor is de uitstoot voor vluchten korter dan 700 kilometer zo’n 270 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer, terwijl die voor vluchten langer dan 2500 kilometer uitkomt op 135 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer. Voor de afstanden daartussenin is de uitstoot 200 gram CO2-equivalent. Vlieg je met een klein toestel, dan zal de uitstoot per persoon flink toenemen. Ook de bezettingsgraad, efficiëntie van het toestel, de weersomstandigheden en het gewicht van de lading speelt een rol.
Auto
Bij auto’s zijn er nogal wat variabelen die behoorlijk veel invloed hebben op de uitstoot per persoon per kilometer. Zo veroorzaakt een benzineauto een uitstoot van 215 gram CO2-equivalent per kilometer, een dieselauto 205 gram CO2-equivalent per kilometer en een auto die op LPG rijdt 175 gram CO2-equivalent per kilometer. Een middenklasse hybride stoot 125 gram CO2-equivalent per kilometer uit. Maar meer nog dan het type auto, is het aantal passagiers van invloed. Wanneer je met een tweede passagier rijdt, wordt de uitstoot per persoon namelijk direct gehalveerd. Een zuinige rijstijl kan bovendien tot 20% uitstoot-reductie opleveren. Daartegenover staat dat oudere auto’s vervuilender zijn. Uiteraard leidt een caravan, fietsenrek of dakkoffer ook tot meer uitstoot.
Wil je meer leuke en handige tips voor je reis naar Spanje? Lees dan ook het mooie reismagazine ESPANJE! Je kunt het HIER bestellen.Bus wint van trein
Als je op reis gaat met een touringcar, veroorzaak je slechts 45 gram CO2-equivalent per kilometer. Dit komt vooral doordat deze bussen vaak zo goed als helemaal vol zitten en de uitstoot van de bus met een groot aantal medepassagiers gedeeld kan worden.Treinreizen zorgen voor zo’n 55 gram CO2-equivalent per persoon per kilometer. De bus wint dus nipt van de trein.
Voorbeeldreizen naar Valencia
Als je reist is het dus van belang om eerst te kijken welke je afstand je gaat afleggen en hoe groot je gezelschap is. Als je met de auto gaat, zul je voor een vakantie waarschijnlijk niet veel verder rijden dan zo’n 1800 kilometer, de afstand tussen Utrecht en Valencia. Een gemiddelde uitstoot van 210 gram per kilometer leidt dan tot een totale uitstoot van 378 kilo CO2-equivalent voor een enkele reis. Maar omdat je vaak niet in je eentje met de auto op vakantie gaat, kun je de helft van die uitstoot doorschuiven naar je reisgenoot. Deel je de auto zelfs met drie medereizigers, dan blijft er per persoon nog maar 94 kilo CO2-equivalent per persoon over.
Een vlucht over dezelfde afstand leidt tot de uitstoot van 360 kilo CO2-equivalent per persoon. Reis je alleen naar Valencia, dan lijkt het vliegtuig dus een nét iets betere optie dan de auto. Maar vlieg je met zijn tweeën, dan veroorzaak je gezamenlijk 720 kilo tegenover die 378 kilo met de auto. Ga je met zijn vieren dan kom je uit op maar liefst 1440 kilo. Daar kun je bijna vier keer voor met de auto naar Valencia reizen. De bus en trein zijn eigenlijk altijd milieuvriendelijkere opties. Pas als je met vier personen reist, kan een auto even schoon zijn.
CO2-uitstoot voor het hele reisgezelschap voor vliegen (Parijs, Rome, New York), auto (Rome), bus (Rome) en trein (Rome). Met rekenvoorbeelden voor 1, 2, 3 en 4 reizigers.
CO2-uitstoot per persoon voor vliegen (Parijs, Rome, New York), auto (Rome met 1, 2, 3 en 4 passagiers), bus (Rome) en trein (Rome).
Conclusie en advies
Dus hoe slecht is vliegen nou eigenlijk? Als je in je eentje naar Valencia of verder gaat, is vliegen niet slechter dan met de auto, maar de trein of bus blijven betere opties. Als je nog verder gaat, is vliegen vaak sowieso de enige, snelle optie om er te komen, maar de uitstoot wordt dan al snel enorm groot door het grote aantal kilometers dat je maakt. Ons advies is daarom: ga gewoon naar Spanje en kies niet meer voor die verre vliegreis. Spanje is immers vele continenten in het klein. En houd daarbij het volgende in gedachten:
Reis minder vaak en blijf langer: Ga in plaats van drie keer per jaar nog maar één keer per jaar naar Spanje maar blijf dan drie keer zo lang.
Pak de bus: Niet de meest comfortabele manier van reizen, maar dus veruit de schoonste.
Deel je auto: Wil je toch met de auto, zorg dan dat je met meer mensen gaat. Dat is niet alleen beter voor het milieu maar ook voor je portemonnee. Reis je zonder familie of vrienden bied dan een lift aan! Via BlaBlaCar kun je zelf medereizigers uitkiezen. Zij krijgen een goedkope lift, jij krijgt een bijdrage voor je brandstofkosten en het milieu profiteert van beter bezette auto’s.